Aktualności
Niezależnie od tego, czy wymianę informacji między kupującym leki roślinne pacjentem a farmaceutą nazwiemy po prostu doradztwem, czy też opieką farmaceutyczną, warto sobie uświadomić, jakie ona przynosi korzyści, gdy jest skuteczna. Zastanawiając się nad intencjami, możliwościami i oczekiwaniami podmiotów takiej rozmowy, łatwiej będzie przejść do merytorycznego poziomu analizy takich relacji.
Pacjent
udaje się do apteki w związku z potrzebą rozwiązania konkretnego problemu zdrowotnego. Wizyty przypadkowe są rzadsze i dotyczą głównie aptek w marketach. Możemy założyć, że pacjent, przekraczając próg apteki, szuka po prostu pomocy, którą wieńczy zakup preparatu łagodzącego dolegliwości lub zapobiegający jej w przyszłości. To, czy specyfik jest silnie działającym lekiem, mieszanką ziołową, kosmetykiem lub aparatem diagnostycznym, ma w naszych rozważaniach znaczenie drugorzędne. Dokonując zakupu, pacjent chce mieć przekonanie, że z pomocą farmaceuty dokonał najlepszego wyboru – zarówno w kategoriach leczniczych, jak i ekonomicznych.
Farmaceuta
Współczesna apteka musi łączyć wysoki merytorycznie poziom usług, właściwy dla placówki ochrony zdrowia, z ekonomicznymi regułami podmiotu zajmującego się sprzedażą. Zakładamy, że farmaceuta ma kwalifikacje i kompetencje, by prowadzić profesjonalne doradztwo w zakresie doboru i bezpiecznego stosowania leków oraz innego asortymentu apteki. Zadaniem farmaceuty jest dobór i wydanie właściwego produktu oraz przekazanie informacji dotyczącej warunków optymalnego i bezpiecznego stosowania go.
Komunikacja
Aby farmaceuta mógł udzielić pacjentowi wartościowej porady i zaproponować najlepszy lek, musi poznać indywidualne potrzeby pacjenta. Służy temu szereg pytań, które określają precyzyjnie potrzeby i pomagają w zachowaniu bezpieczeństwa. Niestety, problemy na poziomie komunikacji często powodują, że jedna ze stron (lub obydwie…) nie są w pełni usatysfakcjonowane. Trudności wynikają zwykle z braku pełnego zrozumienia w zakresie intencji, oczekiwań czy też z przeszkód w formułowaniu lub rozumieniu komunikatów. Przyjrzyjmy się procesowi wymiany informacji, jaki może towarzyszyć zakupowi leku roślinnego, określić korzyści, jakie z niego płyną. Pacjenci coraz częściej dokonują zakupów preparatów leczniczych bez konsultacji z wykwalifikowanym personelem medycznym. Jeśli ich wiedza na temat leków nie jest usystematyzowana i pochodzi ze źródeł niefachowych, np. z reklamy w mediach (niestety, często nierzetelnej), proces ten może prowadzić do błędów farmakoterapii, ze wszystkimi konsekwencjami.
Ważnym celem opieki farmaceutycznej jest edukacja pacjentów i propagowanie racjonalnych zasad samoleczenia, o czym nie może być mowy w przypadkach pozaaptecznej sprzedaży leków (kioski, stacje benzynowe, markety, poczta…).
„Farmaceuta to jedyny fachowy pracownik służby zdrowia, do którego pacjent dostaje się bez problemu”. Prof. dr hab. n. med. Małgorzata Kozłowska Wojciechowska.
Fragment artykułu pt. Znaczenie dobrej komunikacji między pacjentem i farmaceutą, autor: dr n. farm. Piotr Kaczmarczyk
Całość artykułu dostępna na stronie : panacea.pl